وبلاگ
اندروید باکس و نت باکس

اندروید باکس و نت باکس

نسل جدید سرگرمی های خانگی‌: اندروید باکس.
آن چه در ادامه می خوانید عبارت است از:
• اندروید باکس چیست؟
• مزیت آن نسبت به دیگر تی وی باکس های هوشمند چیست؟
• برتری آن نسبت به تلویزیون هوشمند چیست؟
در گذشته ی نه چندان دور، تماشای محتوا -فیلم، سریال، تی وی شو ها و … – روی تلویزیون محدود به تعداد اندکی کانال تلویزیونی بود که از طریق آنتن به مخاطبان عرضه می شدند. این روند با افزایش تعداد مخاطبان به سمتی رفت که تعداد اندک کانال تلویزیون به تعداد بسیار زیادی افزایش پیدا کند. نتیجه افزایش تعداد کانال های پخش محتوا این شد که برنامه سازان برای جلب نظر مخاطب خود هزینه های بیشتری برای ساخت و پرداخت برنامه های خود کنند. اما نظر کاربران همچنان بصورت سنتی و با دقت پایین به دست برنامه سازان می رسید چرا که ارتباط تلویزیون با مخاطب ذاتا بصورت یکطرفه بود. در واقع مشکل این بود که مخاطب نمی توانست انتخاب کند که در زمان مورد نظرش کدام برنامه را ببیند. محدودیت فرکانسی در پخش محتوا هم باعث می شد که عملا تعداد کانال های تلویزیونی محدود (اگرچه خیلی زیاد) باشد.
اما در دهه ی گذشته، پیشرفت اینترنت دو مشکل ذکر شده در بالا را رفع کرده است. در واقع ارتباط افراد با اینترنت یکطرفه نیست (افراد می توانند انتخاب کنند کدام برنامه را در چه زمانی ببینند) و تعداد محتواهای قابل بارگزاری، تماشا و بارگیری از اینترنت بی نهایت است! فرض کنید که می خواهید یک قسمت از سریال تلویزیونی که از دست داده اید را ببینید؟ راه حل واضح است : نام و قسمت سریال را گوگل کنید!
سهولت و سرعت دسترسی به محتوا در اینترنت آنقدر جذاب است که طی چند سال اخیر شرکت های بسیار حول تولید محتوا و عرضه آن از طریق اینترنت بوجود آمده اند. مثال هایی از این موضوع شرکت های آمازون پرایم ویدئو، نتفلیکس، هولو، HBO و … است. در کشور خودمان نیز شرکتهایی نظیر فیلیمو و نماوا از فعالان این عرصه هستند.

چرا به تی وی باکس نیاز داریم؟

تی وی باکس ها برای کمک به شما برای تماشای محتوا روی صفحه نمایش بزرگ آمده اند. تماشای محتوای آنلاین قبلا روی دستگاه های قابل حمل (گوشی تلفن همراه، تبلت، لپتاپ …) و یا کامپیوترهای خانگی صورت می گرفت. اما از آنجایی که تجربه سینمایی تماشای محتوا تجربه ای لذت بخش است. دستگاه های تی وی باکس این قابلیت را به کاربرانشان می دهند که محتوا را از طریق آن ها روی تلویزیون خود پخش کنند.

اندروید باکس چیست؟

حال که دانستیم تی وی باکس ها چرا بدنیا آمده اند، با محبوب ترین نوع تی وی باکس ها آشنا می شویم. اندروید باکس، تی وی باکسی که به سیستم عامل قدرتمند اندروید مجهز شده است. سیستم عامل اندروید، شناخته شده ترین و پراستفاده ترین سیستم عامل دنیاست که طی یک دهه اخیر دستگاه های متفاوتی از گوشی تلفن همراه تا پنل های نمایشگر خودروها از آن استفاده می کنند. این قدرت و توانایی وقتی روی تی وی باکس ها می نشیند، دستگاهی با نام اندروید باکس را می سازد که عموما به دو دسته تقسیم می شوند:
1. اندروید باکس های خام
2. اندروید تی وی باکس ها
اندروید باکس های خام، از نسخه ی اولیه اندروید استفاده کرده اند. لذا رابط کاربری آن ها شباهت زیادی با رابط کاربری گوشی تلفن همراه دارد. عدم سهولت در کار کردن با دستگاه به دلیل عدم بهینه بودن آن برای کاربری که با استفاده از یک ریموت کنترل باید بتواند کل دستگاه را مدیریت کند از مشکلات اصلی این نوع اندروید باکس ها می باشد.
از طرفی اندروید تی وی باکس ها از نسخه ی اندروید تی (Android TV) استفاده می کنند که رسما توسط گوگل بصورت جدا از اندروید نیتیو توسعه داده و عرضه می شود. توجه گوگل به رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) و توسعه دستگاهی بصورتی که بتوان آن را با ریموت کنترل مدیریت کرد سبب شده است که محبوبیت این دسته از اندروید باکس ها نسبت به اندروید باکس های خام بسیار بیشتر باشد. توسعه دهندگان گوگل بسیاری از مشکلاتی که اندروید خام می تواند برای کاربر درست کند را حل کرده اند و آن را در پکیجی با نام Android TV SDK به سازندگان تی وی باکس عرضه می کنند. تنها مشکلی که این نوع از اندروید باکس ها دارند اینست که برخلاف پروژه اندروید گوگل، پروژه اندروید تی وی بصورت متن باز در اختیار همگان قرار ندارد بلکه گوگل تحت شرایط خاص SDK آن را به سازندگان تی وی باکس ها بفروش می رساند.

مزیت اندروید باکس نسبت به دیگر تی وی باکس های هوشمند چیست؟
همانطور که در بالا گفته شد بکارگیری سیستم عامل اندروید مزیت بزرگ اندروید باکس ها است.. در انواع دیگر تی وی باکس ها، سیستم عامل های دیگری نظیر linux بکارگرفته شده است که علیرغم سبک بودن به دلیل عدم پشتیبانی خوب (نظیر آن چه گوگل برای اندروید ارائه می کند) اقبال آنچنانی به آن ها صورت نگرفته است. لذا اندروید باکس ها توانسته اند طیف بیشتری از مخاطبان را به خود جلب کنند.

مزیت اندروید باکس نسبت به تلویزیون هوشمند چیست؟
ابتدا باید اشاره کنیم که تی وی باکس بطور کلی جایگزین تلویزیون نیست بلکه دستگاهی است که با قرار گرفتن در کنار تلویزیون شما (تلویزیون هوشمند یا غیر هوشمند) آن را کامل می کند. مشابه مزیت اندروید باکس به دیگر تی وی باکس ها، سیستم عامل اندروید اینجا نیز مزیت رقابتی آن در رقابت با تلویزیون های هوشمند بحساب می آید. سیستم عامل تلویزیون های هوشمند عبارتند از : تایزن (سیستم عامل توسعه داده شده توسط سامسونگ)، وب OS (توسعه داده شده توسط ال جی)، لینوکس، اندروید تی وی (در برخی مدل های برند سونی، پاناسونیک و شیائومی) و … .

از بین برندهای نام برده شده در بالا، سامسونگ و ال جی دارای بیشترین سهم بازار در ایران هستند. این دو برند با قیمت بسیار پایینتر نسبت به رقبای ژاپنی خود (سونی و پاناسونیک) توانسته اند جای خود را در اتاق نشیمن خانواده های ایرانی باز کنند. اما طبق مقاله منتشر شده در techradar – و احتمالا تجربه خود شما – سیستم عامل این تلویزیون ها از نظر کارکردی نمره خوبی از کاربران نگرفته است. در واقع مشکل در ذات این سیستم عامل ها (که مبتنی بر وب هستند) و پشتیبانی آنهاست (که بر خلاف اندروید، از پشتیبانی نسبتا ضعیفی برخوردارند.) بنابرایت اگرچه روز به روز تعداد کمتری تلویزیون غیرهوشمند در بازار پیدا می شود اما عملا این هوشمند بودن، آورده ی قابل اتکایی برای کاربران ندارد. طبق مقایسه ی قیمتی بین تلویزیون های هوشمند و غیرهوشمند به استناد سایت دیجیکالا، در یک تکنولوژی تصویر و اندازه تصویر ثابت، تلویزیون هوشمند برندهای سامسونگ و ال جی بین ۳ تا ۹ میلیون تومان گرانتر از نمونه غیرهوشمندشان هستند.

حال سوال مهم اینست که بجز رفتن سراغ دستگاه های تلویزیون هوشمند برندهای گرانتر، چه راهی وجود دارد که همان قابلیت های اندروید تی وی را روی تلویزیون معمولی و یا هوشمندمان بگیریم؟ اگر علاقه دارید که یک گزینه موجود را بررسی کنید به فروشگاه نت باکس سر بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و برنامه نویسی: Asanyab