وبلاگ

نورپردازی محیط کار

نورپردازی ضعیف اغلب به عنوان یکی از رایج‌ترین اشتباهات طراحی داخلی ذکر می‌شود. اگرچه روشنایی ضعیف استرس‌زا و آزاردهنده است، در خصوص یک دفتر کار یا هر مکان شغلی می‌تواند امری مشکل‌ساز به حساب بیاید. در واقع، نور بد یکی از رایج ترین شکایات کارمندان ادارات در سراسر جهان است. در این بخش از مقاله لومن شاپ به بررسی نورپردازی محل کار می‌پردازیم و نکاتی را در این خصوص بیان می‌کنیم.

اهمیت نورپردازی کار

محل کار جایی است که بیشتر افراد بخش عمده روز خود یعنی بین هفت تا ده ساعت و پنج روز در هفته را در آن جا می‌گذرانند. بنابراین، شرایط مطلوب کار برای کارکنان بسیار مهم است؛ و یکی از این شرایط مهم، روشنایی و نورپردازی محیط کار است. در نورپردازی با کیفیت خوب و با میزان نور مناسب، افراد قادر به تمرکز بهتر روی کار خود هستند؛ در حالی که نور کم و نامناسب باعث خستگی و سردرد می‌شود.

نورپردازی نامناسب محل کار می‌تواند بر بازده کارکنان و کیفیت کار انجام شده تأثیر منفی بگذارد. همچنین می‌تواند یک خطر ایمنی و سلامتی نیز به حساب بیاید. کمبود نور می‌تواند مشاهده را دشوار کند و احتمال بروز حوادث و جراحات را بسیار بیشتر خواهد کرد. نورپردازی خوب باعث افزایش 10 تا 50 درصدی بهره‌وری می‌شود و می‌تواند باعث کاهش 30-60 درصدی خطا شود.

نور محل کار

 

سردرد، خستگی و فشار چشم مانند سوزش چشم نیز ممکن است در اثر نورپردازی زیاد یا خیلی کم ایجاد شود. بنابراین میزان روشنایی و نورپردازی مناسب کار چیست و چه نوع منبع نوری را باید برای ساختمان اداری یا محل کار خود انتخاب کنید؟

انواع نورپردازی محیط کار

چه نوع روشنایی را باید برای دفتر کار خود انتخاب کنید؟ چند گزینه مختلف برای نورپردازی کار وجود دارد و هر یک هدف و مزایا و معایب مشخص خود را دارد. شما می‌توانید این نوع نورهای مختلف را با هم ترکیب کنید تا یک فضای کاری مناسب و روشن ایجاد کنید.

هر نوع محیط کار به نور معینی نیاز دارد تا کارکنان بتوانند به درستی کار کنند. استانداردهای روشنایی اداری بیان می‌کند که یک دفتر کار معمولی به 500 لومن در هر متر مربع احتیاج دارد. این بدان معناست که هر مکعب 6×6 حداقل به همان میزان نوری که از یک لامپ رشته‌ای 35 وات دریافت می‌کنید، نیاز دارد.

نور طبیعی

وجود پنجره در هر ساختمان اداری، یک مزیت محسوب می‌شود. پنجره‌ها علاوه بر افزودن منظره به محیط کار، نور طبیعی با ارزشی نیز ایجاد می‌کنند.

روشنایی طبیعی گزینه برتری نسبت به هر نوع نورپردازی الکتریکی است. چندین مطالعه تحقیقاتی بیان می‌کنند که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، نه تنها رضایت کارکنان در محل کارشان را افزایش می‌دهد؛ بلکه باعث افزایش بهره‌وری آن‌ها نیز می‌شود. همچنین نور طبیعی تأثیر مثبتی بر خلق و خوی می‌گذارد که نور مصنوعی به هیچ عنوان چنین تأثیراتی را نخواهد گذاشت.

نور طبیعی محل کار

متأسفانه بسته به فضای کاری شما، نور طبیعی همیشه گزینه مناسبی نخواهد بود. محل‌های کاری که قصد دارند نوری شبیه به نور طبیعی داشته باشند، باید از دمای رنگ روشنایی بین 5000 تا 7000 کلوین استفاده کنند.

روشنایی تصحیحی

کار کردن با یک رایانه در طول روز و خارج از خانه برای ساعت‌های پیاپی، می‌تواند باعث خستگی چشم و حتی میگرن شود. قرار دادن روشنایی اصلاحی در پشت مانیتور کامپیوتر می‌تواند به خستگی چشم و سر درد کمک شایانی کند. نورپردازی اصلاحی به کم شدن تابش نور از صفحه کمک می‌کند. نورپردازی اصلاحی را به عنوان یک نورپردازی مکمل در نظر بگیرید تا تعادل بین نور و سایه حفظ شود. روشنایی اصلاحی، به عنوان واسطه‌ای بین انواع مختلف نورپردازی و دمای رنگ در محل کار عمل می‌کند.

نور تصحیحی

روشنایی کار
لامپ‌های مورد استفاده در نورپردازی کار، باید قابل تنظیم یا زاویه‌دار باشند تا به درستی بتوانند نور را بر روی سوژه مورد نظر متمرکز کنند. همچنین باید بگونه‌ای باشد تا میزان تابش خیره کننده نور را کاهش داده و سایه‌ها را محدود کنند.

طبق تعریف شورای جهانی ساختمان سبز (World Green Building Council, 2015) میزان روشنایی مؤثر کار باید بین 300 تا 500 لوکس باشد. وضعیت ایده‌آل برای روشنایی کار، روشنایی رومیزی 300 لوکس است که نواحی اطراف و پس زمینه دارای نور کمتری باشند.

نور کار

رابطه‌ی نور سرد و گرم با روحیه کارکنان

مشاهدات نشان می‌دهد که نور روشن‌تر و سفید، با انرژی و بیداری کارکنان رابطه مستقیم دارد؛ به این ترتیب که باعث افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود. نور سفید سرد باعث پایین آمدن ملاتونین می‌شود و در نتیجه احساس خواب‌آلودگی را از بین می‌برد (برای آشنایی بیشتر با نحوه کار ملاتونین و عملکرد آن، مقاله تأثیر نور بر خواب را مطالعه کنید). این سطح پایین از ملاتونین، کارکنان را به همان روشی که قهوه انجام می‌دهد، هوشیار می‌کند.

بنابراین استفاده از نور سرد (متمایل به آبی)، در اتاق‌های طوفان فکری که در آن نیاز است تا افراد احساس اشتیاق و هیجان برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود داشته باشند؛ توصیه می‌شود.

این در حالیست که چراغ‌های کم نور یا زرد رنگ، در بعضی مواقع باعث ایجاد خواب‌آلودگی و بی حالی می‌شوند. بنابراین بسته به مکان‌های مختلف اداره یا محیط کار، باید بین نورپردازی سرد یا گرم تعادل ایجاد کرد.

تأثیر نور سرد یا گرم بر محیط کار

اگر دفتر یا اداره شما دارای یک اتاق نشیمن مجزا است که از مهمان‌ها استقبال می‌شود، می‌توان از چراغ های کم نورتر و با رنگ زرد‌تر (حدود 2700 کلوین) استفاده کرد تا ظاهری آرام و محیطی دلپذیر داشته باشد. همچنین می‌توانید از نورپردازی دیمر‌دار نیز برای این مکان‌ها استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از تیم لومن شاپ مشاوره بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و برنامه نویسی: Asanyab