وبلاگ
دامنه چیست

نیازمندی‌های اولیه برای داشتن سایت چیست؟

تا حالا به این فکر کردید که نحوه ارتباط دامنه به محتوای سایت چگونه است؟ اصلا دامنه چیست؟ هاست چیست؟ چطور می‌توانید دامنه‌ای را رزرو کنید؟

ما سعی داریم در این مقاله این موارد  را با هم بررسی کنیم

نیازمندی‌های اولیه برای داشتن سایت چیست؟

برای اینکه سایت داشته باشید؛ به مکانی برای ایجاد آن در دنیای مجازی نیاز دارید. هاستینگ‌ها شرکت‌هایی هستند که با توجه به نوع و میزان فضای درخواستی شما در ازای دریافت وجه، این فضا را در اختیار شما قرار می‌دهند. که می‌تواند ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه باشد. در واقع اگر داشتن سایت را به خانه تشبیه کنیم، هاست زمین و مکانی است که قرار است در آنجا خانه ساخته شود. پس خانه شما به آدرس نیاز دارد تا برای دعوت سایرین مکان دقیق را بدهید این آدرس در دنیای واقعی، دامنه سایت شما در دنیای مجازی می‌شود.

دامنه چیست و چطور کار می‌کند؟

نام دامنه آدرس وبسایت شماست که مردم در مرورگری مانند کروم یا فایرفاکس تایپ می‌کنند و می‌توانند سایت شما را ببینند. اینترنت بستری است که مجموعه‌ای از کامپیوترها را به هم وصل می‌کند و با هم تشکیل یک شبکه جهانی را می‌دهند. هر کامپیوتر در این شبکه می‌تواند با کامپیوتر دیگری ارتباط برقرار کند. هر کامپیوتر هم یک آدرس مخصوص یا IP دارد و باعث می‌شود در شبکه شناخته شود. مثلاً 77.238.120.150. حفظ کردن چنین آدرسی هم سخت و یادآوردنش نیز مشکل است. تصور کنید اگه مجبور بودید چنین آدرس‌هایی را برای چندین سایت موردعلاقه‌تان حفظ می‌کردید چه میشد!! نام دامنه به وجود آمد تا این مشکل را حل کند.

برای دسترسی به هر سایتی، نیازی نیست رشته‌ای از اعداد را تایپ کنید. در عوض می‌توانید مجموعه‌ای از کلمات که نام دامنه را تشکیل می‌دهند و به یاد آوردنشان آسان است را در آدرس بار مرورگر تایپ کنید؛ مثلا: asanyab.com

اما نام دامنه چگونه کار می‌کند؟
برای اینکه پاسخ این سوال را بدهیم لازمست نشان دهیم وقتی نام دامنه را در مرورگر خودتان تایپ می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

نحوه کار دامنه

وقتی نام دامنه را در مرورگر تایپ می‌کنید، یک درخواست به شبکه جهانی سرورهایی که سیستم نام دامنه یا DNS را تشکیل می‌دهند، ارسال می شود. این سرور، به دنبال سروری می‌گردد که نام مرتبط با دامنه درخواستی را ذخیره کرده تا آن‌را واکشی کند و دسترسی به سایت مورد نظر را به شما بدهد. البته داده‌ها در جداول به صورت مجموعه‌ای از آدرس‌های هاست است و مطابق با آن آدرس، دامنه فراخوانده شده واکشی می‌شود. مثلا اگر هاست سایت شما abc باشد، اطلاعات DNS سایتتان به صورت زیر است:

Ns1.abc.com

Ns2.abc.com

این سرورها نام کامپیوترهایی است که توسط شرکت هاستینگ شما ارائه می‌شود. پس هاستینگ درخواستتان را به کامپیوتری که وب سایت شما در آن قرار دارد، ارسال می‌کند. به این کامپیوتر وب سرور می‌گویند (که در آن نرم افزارهای خاصی مانند Apache یاNginx نصب هستند). الان وب سرور صفحه وب و جزئیات اطلاعات مرتبط با آن سایت را دریافت کرده و این داده ها به مرورگر شما ارسال می‌شود و می‌توانید محتوای سایت را ببینید.

انواع پسوندها
دامنه‌های مختلف چه هستند؟

نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید، پسوندهای مختلفی دارد مثل .com ، .net، .ir و …

دامنه‌های سطح بالا: پسوندهای دامنه عمومی هستند که در بالاترین سطح سیستم دامنه نام گذاری قرار دارند، صدها نوع هستند اما معروف ترین آن‌ها .com ، .net و.org است.
دامنه‌های سطح بالای کد کشورها: نام دامنه خاص کشور است مثلا ایران.ir ، انگلیس .uk ، آلمان .de این دامنه‌ها برای وب‌سایت‌هایی استفاده می‌شوند که می‌خواهند مخاطبان خود را در کشوری خاص درنظر بگیرند.
سطح بالای حمایت مالی: این نوع دامنه‌ها یک اسپانسر از طرف انجمن خاصی دارد که توسط آن پسوند حمایت می‌شود. مثلا پسوند edu برای سازمان آموزش و پرورش یا gov دولتی است.
دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
برای دامنه خود نام انتخاب کنید. یعنی نامی که مرتبط با محتوای وبسایت باشد، کوتاه و شفاف باشد، به یادسپاری آن آسان باشد و همچنین تعیین کنید از چه پسوندی استفاده شود. میلیون‌ها سایت با دامنه‌های مختلف به ثبت رسیده است؛ اما از کجا بدانید نام دامنه انتخاب شده تکراری نیست؟ کافیست وارد سایت whois شده و نام دامنه را به همراه پسوند دلخواه وارد نمایید. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد نام دامنه تکراری است یا هنوز ثبت نشده است.

چگونه دامنه را رزرو کنیم؟
برای ثبت دامنه شما می‌توانید خودتان اقدام به ثبت دامنه کرده یا از شرکت‌های ثبت کننده دامنه کمک بگیرید. شرکت‌هایی که میزبانی هاستینگ را برعهده دارند، معمولاً عملیات ثبت دامنه را با دریافت هزینه مربوطه انجام می‌دهند.

پسوند دامنه

اما اگر خودتان علاقه به ثبت دامنه دارید توصیه می‌شود:

اگر دامنه دلخواه شما غیر از .ir است مثلا .net یا .com است باید از شرکت‌های ثبت کننده دامنه بین المللی کمک بگیرید. با سرچ در گوگل شرکت‌های زیادی هستند این کار را انجام می‌دهند. کافیست وارد سایت آن‌ها شده، اطلاعات دامنه خود به همراه اطلاعات شخصی خود را ثبت و اقدام به پرداخت آنلاین نموده تا دامنه انتخابی ثبت گردد.
اگر دامنه انتخابی شما .ir است کافیست وارد سایت ایرنیک شوید. در این سایت باید شناسه کاربری داشته باشید تا پنل تنظیمات به شما اختصاص یابد.

ساختن شناسه ایرنیک

در این مرحله صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید اطلاعات خواسته شده را کامل کنید.

انتخاب نوع شناسه ایرنیک

وقتی ایمیل تائیدیه برای شما ارسال شد می توانید به حساب کاربری خود در ایرنیک وارد شوید.

ورود به حساب کاربری ایرنیک

با وارد کردن یوزر و پسورد وارد پنل مدیریتی سایت ایرنیک می‌شوید.

ورود به پنل کاربری ایرنیک

برای ثبت دامنه از منو به قسمت دامنه‌ها، ثبت دامنه رفته و نام دامنه دلخواه را وارد کنید و به پیغام ارسال شده از طرف سایت توجه کنید. الان دامنه شما آماده شده و با رفتن به قسمت دامنه‌های من، روی دامنه ثبت شده کلیک کرده و سپس از قسمت ویرایش کارگزاری، آدرس آی پی سرور هاستینگ خود را که هنگام خرید فضای هاست برای شما ارسال شده، وارد نمایید و تأیید کنید.

کارگزار دامنه

جمع‌بندی
در این قسمت از آموزش، به نیازمندی‌های اولیه ایجاد سایت پرداختیم و نقش دامنه و هاستینگ را بررسی کردیم. اینکه چطور با وارد کردن یک آدرس به محتوای آن دسترسی داریم. انواع دامنه معرفی شد و نحوه رزو دامنه مرحله به مرحله توضیح داده شد. به همین سادگی شما هاست و دامنه خود را رزرو کردید.

تیم بهینه سازان آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و یا رزرو هاست و دامنه می باشد. نظرات و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.

10 پاسخ
  1. همایش کنکور
    همایش کنکور گفته:

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست
    اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  2. آموزشگاه طراحی سایت اهواز
    آموزشگاه طراحی سایت اهواز گفته:

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید
    جزو بهترین سایت ها هستید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و برنامه نویسی: Asanyab